آشپزی, سوپرمارکت اینترنتی مشهد

طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی؛ غذای لذیذ فرانسوی

طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی

طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی؛ غذای لذیذ فرانسوی

گراتن نوعی غذای فرانسوی خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد؛ گراتن یا گراتین (gratin) نوعی تکنیک تهیه غذاست که روی غذا با پنیر رنده شده یا پودر سوخاری برشته و طلایی میشود. این غذا معمولا در یک ظرف مخصوص فر که دیواره ای نسبتا کوتاه دارد در فر و تنور و زیر گریل آماده و در همان ظرف هم سرو میشود. گراتن ها تنوع بسیار زیادی دارند از جمله گراتن بادمجان، گراتن کدو سبز ،گراتن کدو حلوایی و در این بین گراتن مرغ از محبوبیت ویژه ای به عنوان غذای جدید برخوردار است. با ما در مجله اینترنتی ارزانسرا همراه باشید تا طرز تهیه گراتن مرغ و قارچ و سیب زمینی همراه با سس بشامل رو به شما آموزش دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه گراتن

 
سینه مرغ نصف یک عدد (بزرگ)
قارچ ۲۰۰ گرم
ذرت کنسروی ۳ قاشق غذاخوری
پیاز نگینی خرد شده ۱ عدد
فلفل دلمه ای خرد شده ۳ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا به مقدار لازم
سیب زمینی ۴-۳ عدد متوسط
نمک و فلفل سیاه و آویشن به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه سس بشامل مخصوص گراتن

 
آرد سفید ۲۰ گرم
کره ۲۰ گرم
شیر ۳/۴ پیمانه
برگ بو ۲ عدد
میخک ۲ عدد
پیاز نصف یک عدد
نمک و فلفل سفید و فلفل قرمز به مقدار لازم

مرحله اول:

فر را روشن کنید تا در دمای 180 درجه گرم شود. سیب زمینی ها را با آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا پخته شوند. سپس پیازها را خرد کرده و در یک ماهیتابه با مقداری روغن تفت دهید. سیب زمینی ها را هم بعد از پخت حلقه ای کنید و کمی در روغن باقیمانده از پیاز سرخ کنید (البته سرخ کردن سیب زمینی اختیاری است).

مرحله دوم:

مرغ را به قطعات ریز برش دهید و به همراه پودر سیر، آویشن، فلفل، نمک و زردچوبه به پیازها اضافه کرده و با هم تفت دهید

مرحله سوم :

در ماهیتابه ی دیگری قارچ های خرد شده را با کمی روغن سرخ کنید تا هنگامی که آبشان کشیده شود. سپس قارچ را به مخلوط مرغ اضافه کرده و کمی دیگر تفت دهید. در آخر نصف پنیر را به مخلوط قارچ و مرغ اضافه کرده و آن را تا آماده شدن سس در ظرفی بریزید.

مرحله چهارم:

طرز تهیه سس بشامل مخصوص گراتن مرغ: 

 کره و آرد رو داخل تابه ای بریزین و روی حرارت ملایم قرار بدین تا کره ذوب و با آرد مخلوط بشه.

مواد رو روی حرارت کم تفت بدین تا خامی آرد گرفته بشه اما تغییر رنگ نده.

شیر رو داخل ظرفی بریزین. روی نصف یک عدد پیاز برش ایجاد کنید و برگ بو رو داخل برش پیاز قرار بدین و دو عدد میخک رو روی پیاز فرو کنید.

پیاز رو داخل شیر بندازین و ظرف شیر رو روی حرارت کم قرار بدین تا کاملا گرم بشه. نباید بجوشه! (همین که گرم بشه کافیه و در این بین تا شیر داغ میشه، با قاشق از شیر روی پیاز بریزین تا پیاز و برگ بو و میخک طعم خودشون رو به شیر انقال بدن.)

وقتی شیر گرم شد، پیاز رو در بیارین و کنار بذارین. (مواد روی حرارت نیست و بعد از تفت خوردن کنار گذاشته شده)

شیر گرم رو کم کم به مخلوط کره و آرد تفت خورده اضافه کنید و با لیسک یا همزن دستی مخلوط کنید تا یکدست بشن.

نکته: توجه کنید که شیر باید کم کم اضافه شود. اگه شیر رو یکجا اضافه کنید، با آرد به خوبی مخلوط نمیشه و گلوله‌های آرد داخلش باقی میمونه و یکدست نمیشه. اگه به این مشکل برخوردید و سس شما یکدست نبود، مواد رو از صافی ریز عبور بدین تا هیچ گلوله ای داخلش نمونه و کاملا صاف بشه.

به مخلوط شیر، کمی نمک و فلفل سفید و فلفل قرمز اضافه و مخلوط کنید. تابه رو مجددا روی حرارت ملایم قرار بدین و مدام هم بزنید تا کم کم به غلظت سس برسه. توجه کنید اگه مواد رو مرتب هم نزنید، ته میگیره و به صورت یکدست غلیظ نمیشه و حالت تکه تکه پیدا میکنه.

آخر و موقعی که میخواین سس رو از روی حرارت بردارین، در صورت دلخواه میتونید یک قاشق خامه صبحانه و یک قاشق پنیر پارمزان رنده شده بهش اضافه کنید تا طعم بهتری به سس بشامل و گراتن بده. (اضافه کردن خامه و پنیر پارمزان اختیاری هست و داخل دستور اصلی سس بشامل نیست و در صورت حذف مشکلی پیش نمیاد اما اگه اضافه کنید طعم بسیار خوبی به سس بشامل میده)

مرحله پنجم:

برای آماده سازی گراتن مرغ و قارچ باید ظرف مناسب مستطیل شکلی با ارتفاع کم بردارید و کف آن را با کمی روغن چرب کنید. سیب زمینی های پخته شده را کف ظرف بچینید. به طوری که کاملا کف ظرف را بپوشانند.

مرحله ششم:

 

مخلوط مرغ و قارچ و پنیر را روی سیب زمینی ها بریزید تا به طور کامل ظرف را پر کند. میتوانید این مخلوط را جداگانه آماده کرده و به صورت لایه لایه روی سیب زمینی ها بریزید.

 

گراتن مرغ - طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی؛ غذای لذیذ فرانسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.