سوپرمارکت اینترنتی مشهد, مراقبت و سلامتی

علائم گرمازدگی؛ چه کار کنیم تا گرمازده نشیم؟

گرمازدگی

علائم گرمازدگی؛ چه کار کنیم تا گرمازده نشیم؟

سلول‌های بدن ما دائما در حال تولید انرژی و گرما هستند. این گرمای تولید شده بایستی به نحوی از بدن خارج شود. دقیقا شبیه رادیاتور ماشین که وظیفه خنک کردن موتور ماشین را دارد. اگر سیستم خنک کنندگی بدن درست کار نکند یا به هر دلیلی مانند افزایش دمای هوا و در معرض گرمای ممتد قرار گرفتن دچار اختلال شود ممکن است آسیب های جدی برای بدن شخص به همراه داشته باشد. شاید آفتاب و نور خورشید یکی از راه های افزایش ویتامین D در بدن شود اما مشکلاتی مانند گرمازدگی را به وجود می‌آورد. در مجله اینترنتی ارزانسرا علائم گرمازدگی و روش های جلوگیری از گرمازدگی را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

heat exhaustion or heat stroke 1024x768 - علائم گرمازدگی؛ چه کار کنیم تا گرمازده نشیم؟

اثرات گرمازدگی بر بدن چیست ؟

گرمازدگی خطری برای فرد ندارد و کشنده نیست، مگر اینکه در درمان گرمازدگی کوتاهی و سهل انگاری شود و به طور کامل و سر موقع درمان نشود. اگر بطور ناگهانی مکانیسم خنک کننده بدن از کار بیفتد، دمای مرکزی بدن آنچنان افزایش می یابد که می تواند در کمتر از نیم ساعت منجر به مرگ فرد شود. بعضی افراد چند هفته بعد از گرمازدگی فوت می کنند که به دلیل نارسایی کلیه یا قلب است.

گرمازدگی از عوارضی است که به راحتی می‌توان از آن جلوگیری کرد. پزشکان می‌گویند گرمازدگی اصلا بیماری ای نیست که هر کسی احتمال ابتلا به آن را داشته باشد و بیشتر بر اثر گرمای هوا اتفاق می‌افتد. همه ممکن است در معرض گرمازدگی قرار بگیرند اما بیشتر کودکان، خانم های باردار و افراد کهنسال در معرض آسیب های گرمازدگی هستند.

نشانه های گرمازدگی

از نشانه‌های و علائم گرمازدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بالا رفتن دمای بدن
  2. ایجاد سردرد
  3. حالت سرگیجه و منگی
  4. بی اشتهایی و بدحالی
  5. تشنگی شدید
  6. تپش قلب
  7. نفس های تند و کوتاه
  8. عرق شدید و رنگ پریدگی
  9. شل شدن شدید ماهیچه ها

789 - علائم گرمازدگی؛ چه کار کنیم تا گرمازده نشیم؟

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

برای عدم قرار گرفتن در معرض مشکل گرمازدگی باید کلا کاری کنیم تا در هوای گرم تابستان گرمای کمتری به بدن برسد.

  1. لباس های روشن: لباس های تیره در تابستان گرمای زیادی جذب کرده و این گرما را به بدن منتقل می کنند. همین گرما می‌تواند باعث گرمازدگی شود؛ بنابراین یکی از راههای کنترل گرمازدگی استفاده از لباس های روشن است.
  2. در هوای گرم لباس ضخیم نپوشید. این لباس‌ها مانع از بخار شدن عرق بدن و خروج گرما از بدن می‌شوند.
  3. قرار نگرفتن طولانی مدت در نور آفتاب: آفتاب تابستان بسیار گرم است بنابراین اگر مجبور شدید در محیط باز کار کنید حتما در سایه قرار بگیرید.
  4. در گرما فعالیت شدید بدنی نکنید. اگر فعالیت شدید بدنی مانند ورزش های سنگین می‌کنید حتما دائما آب بنوشید.
  5. استفاده از کلاه: استفاده از کلاه می‌تواند گرمایی که به پوست صورت شما میرسد را کم کند و به همین طریق مانع از گرما زندگی می شود.
  6. نوشیدن مایعات: سیستم خنک کننده بدن که از طریق تعریق عمل می کند برای این کار به آب نیاز دارد. بنابراین اگر در شرایطی قرار گرفتید که عرق می کنید، حتما مایعات فراوان بنوشید تا آبی که بدن از دست می‌دهد جایگزین شود. همچنین می‌توانید از انواع شربت‌ها از جمله شربت خاکشیر برای کم آبی استفاده کنید.
  7. یکی از دلایل گرمازدگی تیره بودن ادرار است. در این صورت حتماً سریعا آب فراوان بنوشید. جالب است بدانید کمبود آب برای بدن بسیار خطرناک است و می تواند باعث ایست قلبی یا از کار افتادن اندام های داخلی بدن شود. وزرشکاران که تمرین های سنگین بدنی می‌کنند باید هر 10 الی 15 دقیقه مایعات و آب مصرف کنند.

در هنگام گرمازدگی چه کنیم؟

اگر کسی دچار گرما زدگی شد، سریعا او را به محلی خنک و سایه ببرید و آب فراوان به اون بخورانید و سریعا با اورژانس تماس بگیرید. با ریختن آب و یخ بر بدن فرد گرمازده شده می‌توانید تا حدی دمای بدن او را پایین بیاورید. یکی دیگر از اقدامات این است که لباس های اضافی او را از بدن اش خارج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.